Friday, August 27, 2010

APA YANG DIHADAPI OLEH GOLONGAN OBESITI???

MASALAH PSIKOLOGI

Obesiti bukan hanya melibatkan kesihatan fizikal badan, malahan turut memberi kesan kepada psikologi dan kesihatan mental.

Kesihatan mental yang disebutkan bukanlah mengaitkan obesiti dengan penyakit ‘gila’ atau masalah otak tetapi lebih kepada kesan kepada emosi individu yang mempunyai berat badan berlebihan atau obes hasil interaksi sosial.

Seseorang yang ‘besar’ badannya akan diejek.Kesan diejek pada usia muda ini akan dibawa sehingga mereka dewasa dan mungkin membawa kepada masalah hidup yang menjejaskan tahap kepuasan hidup individu yang berbadan besar.



PENYAKIT

Selain daripada itu, Obesiti juga didapati memberikan kesan yang tidak diingini terhadap kesihatan.
Contohnya,Sakit jantung.Lemak yang terlalu tebal boleh menyumbat saluran darah menyebabkan organ tubuh kita tidak mendapat cukup oksigen yang diperlukan. Didapati mereka yang obes pada ukuran BMI lingkungan 25 ke atas terdedah kepada serangan jantung, mati mengejut, sakit dada dan denyutan jantung yang tidak normal.
Darah Tinggi juga merupakan salah satu penyakit yang akan dihadapi oleh obes.Ini bermaksud kandungan lemak darah (triglycerides) tinggi dan HDL kolestrol baik yang rendah di dalam darah pengidap obesiti. Trigliseride tinggi boleh menyumbat salur darah dengan cepat. Apabila ruang salur darah menyempit tekanan di dalamnya akan meningkat.


MASALAH SOSIAL
Obesiti juga dapat meningkatkan masalah sosial.Hasil dari kajian terbaru yang secara asasnya mendapati orang dewasa yang mengalami obesiti kurang aktif dalam seks dan masalah ereksi bagi lelaki manakala bagi wanita pula akan terdedah kepada kandungan tidak terancang.
Oleh sebab itu,taburan penduduk di Malaysia akan menjadi semakin kekurangan.Hal ini akan menyebabkan banyak masalah seperti bekalan sumber alam tidak dapat dieksploitasi dalam tahap yang optimum.Di samping itu,bebanan kerajaan akan menjadi berat apabila bilangan warga emas demi hari demi meningkat.Kesannya,proses pertumbuhan ekonomi di Malaysia akan terbantut.



LOW SWEE KWANG (206812)

EYU YEE JU (206775)

NG SZE CHIN (206801)


1 comment:

  1. Ya,saya setujuh.Orang yang menghadapi obasiti boleh menghadapi masalah psikologi,beberapa jenis penyakit dan masalah sosial.

    Rachael

    ReplyDelete